سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در کتاب نخستین نوشته شده است : ای پسرآدم! رایگان یاد ده؛ همان گونه که رایگان یاد گرفتی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سرزمین دوست
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» تارخچه و مشخصات کلیدهای خانه خدا

58 کلید برای خانه خدا به ثبت رسیده است

 

پرده‌دار خانه خدا گفت: 58 کلید مربوط به خانه خدا به ثبت رسیده و وجود دارد که در موزه های مختلف نگهداری می‌شوند.

نزار عبدالعزیز شیبی پرده دار خانه خدا که از وارثان نگهداری کلید خانه خدا از زمان حضرت محمد (ص) است،

 

با روزنامه دارالحیات چاپ ریاض گفتگویی داشته که طی آن اظهار داشت: تمام کلیدهای کعبه که در این عصر وجود دارد، به دوران خاندان آل شیبی از فرزندان محمد بن زین العابدین بازمی گردد که در طول تاریخ از احترام و حمایت حاکمان مسلمان برخوردار بوده اند.

یکی از کلیدهای خانه خدا که در مزایده لندن 18 میلیون دلار به فروش رسید

وی افزود: اما نسب پرده دار خانه خدا به شیبه بن عثمان بن ابو طلحه که در زمان پیامبر زندگی می کرد، می رسد. خاندان ما از زمان قصی بن کلاب این سمت را به عهده گرفته و تا امروز نیز ادامه دارد.

پرده دار خانه خدا تصریح کرد: پس از آنکه قفل خانه خدا تغییر کرد، پرده دار مجاز نیست کلید آن را نزد خود نگهداری کند. تاکنون 58 کلید از کعبه یافت شده که در برخی کشورهای جهان از آنها نگهداری می شود. خاندان شیبی پیش از ظهور اسلام پرده دار بوده اند. اما پرده دار مجاز نیست کلید کعبه را نگهداری کند بلکه باید کلید درهای کعبه را پس از تغییر به دولت وقت دهد تا از سوی دولت حفظ و نگهداری شود، چه در زمان سعودی و یا در زمان دولتهای پیشین که در سرزمین حجاز حکومت می کردند رسم به همین منوال بوده است.

وی گفت: هر سال دو بار در دو مناسبت مختلف خانه خدا گشوده می شود که با حضور پادشاه عربستان و ریاست کل مسجدالحرام و مسجدالنبی طی مراسمی رسمی این کار انجام می شود اما اگر از سوی دیوان پادشاهی دستوری ابلاغ شود تا مسئولان برجسته دینی و سیاسی بخواهند داخل کعبه را ببینند و یا در آن نماز بخوانند در زمان بسیار محدودی این کار انجام می شود.

وی افزود: در عهد سعودی تنها دو بار کلید کعبه تغییر کرد. اما به نظر می رسد که کلیدی که در مزایده لندن به 18 میلیون دلار به فروش رسید باید بازگردانده شود. در حالی که 58 کلید ثبت شده برای کعبه وجود دارد که 54 کلید در موزه استانبول، 2 کلید در مجموعه نهاد السعید عربستان، یکی از آنها در موزه لوور پاریس، یکی در موزه اسلامی قاهره نگهداری می شود، قدمت این کلید به عصر عباسی می رسد که از آهن ساخته شده و طول آن 37 سانتیمتر است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 87/7/2 :: ساعت 10:38 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دعوتنامه امام حسین برای ...!
از سنت ابراهیمی حج تا وهابیت عربستان 2
از سنت ابراهیمی حج تا وهابیت عربستان 1
البحرین المظلوم- السعودیه الظالم
دلیل شهرت امام هشتم به رضا
مناسبتهای کمتر شنیده شده‏ی روز اول ربیع الاول
کفن و تصویر حضرت مسیح
نگهداری دست حضرت یحیی (ع) در بالکان!
سوال و جوابی زیبا و تاثیرگذار
حج
نام مهدی(عج) در مسجد و نبی و تحریف و دستکاری آل سعود
کرامت امام رضا (ع) به نقل از دکتر محمد اصفهانی
آنچه پس از رحلتش بر سر ما آمد
[عناوین آرشیوشده]